Cambodja

19 oktober 2015 - Siem Reap, Cambodja

Cambodja wat een mooi land, maar wat een verschil met Vietnam. Het is hier zo vlak, waar zijn opeens al die bergen nou?

Met de bus gingen we van Ho Chi Minh naar Phnom Penh. Bij de douane ging het erg makkelijk. Gewoon betalen en je hebt je visum en je stempel. Nog een uurtje verder met de bus en we waren in Phnom Penh. Ook hier een groot verschil....niet motorbike meer, maar nu tuktuk! Geweldige ervaring de tuktuk. Het hostel was voor ons al gereserveerd door Amit. We hebben haar in het vorige hostel leren kennen. Het was niet het goedkoopste, maar het had een zwembad, althans dat zagen we op de foto's op de website. Dus eerst een duik nemen en dan de stad verkennen. Daar staan we dan in onze bikini en handdoek vragend bij de bali waar we het zwembad eigenlijk kunnen vinden....zwembad??? En ze kijken ons vragend aan....die hebben we hier niet. Maar hoe kan het dat dat het op de site sta.....tja dat krijg je van plaatjes kijken en niet lezen. Het zwembad is bij het hostel in Siem Reap en niet hier. Dus maar omgekleed en toch de stad verkennen. De man vertelde van de receptie dat we onze tassen onder onze kleren moesten dragen want het was erg onveilig. Nou zeggen ze dat al snel, maar goed laten we verstandig zijn en luisteren. Later op de avond bleek ook wel dat het echt onveilig was. We liepen met een naar gevoel naar huis, door iedereen bekeken. Deze avond ben ik vroeg gaan slapen ik was dood moe van al ruim 3 weken vanalles doen en geen rust te nemen.
De volgende dag zijn we naar de killing fields en de s21, de gevangenis, geweest. Ik denk dat dit wel een van de zwaarste dag van mijn hele trip is. Wat verschrikkelijk wat ze hier hebben gedaan met hun eigen volk. Wat een zieke geest had die Pol Pot. 3 van de 8 miljoen mensen gedood en waarom alleen omdat ze geleerd hadden, leraar waren, in het ziekenhuis werkte of omdat ze naar school gingen. Foto's van jonge onschuldige kinderen die schuldig waren aan wat..... Het verhaal bij de killing fields wat je te horen kreeg via een bandje was enorm aangrijpend. Je loopt daar dan ook met kippenvel en een brok in je keel rond....tranen die opkomen want hoe kan je dit doen. We waren erg blij dat we dot samen deden zodat we er die avond ook over konden praten, wat ook echt nodig is na alleen wat je gezien en gehoord hebt.
Die avond besloten we om de nachtbus naar Battambang te pakken, we voelden ons niet veilig hier en hadden geen reden om langer te blijven.
We arriveerde vroeg in Battambang en hadden en hotel met een zwembad gezien. We mochten er al meteen in dus eerst slapen en dan kijken we verder. Rond 12 uur zijn we met de tuktuk erop uitgegaan. We zijn naar de bamboe trein geweest. Geweldige ervaring er is maar 1 spoor en wanneer erheen trein tegemoet komt ff alles eraf halen en dan de andere treintjes laten passeren en dan konden we weer verder. Na de trein zijn we door gegaan naar een pagode. Onderweg nog een flinke regenbui gehad, dus ff snel schuilen bij de locals. De pagode was mooi om te zien met een heleboel trappen omhoog. Op de terug weg viel er een klein jongetje een paar meter naar beneden van de trap. We zagen dat zijn hoofd bloedden dus snelde ons er naar toe. Ff verpleegkundige gespeeld, de jongen behandeld en onderzocht en toen weer verder gegaan. Iedereen was ons erg dankbaar.
Weer in de tuktuk en door naar de killing cave. Ook een stukje verleden van Pol Pot. Mensen werden hier van boven de grot in gegooid. Indrukwekkend om te zien maar niet zo heftig als de killing fields. Daarna door naar de e vleermuizen grot. Rond 6 uur vliegen alle vleermuizen uit. Ik kan je zeggen dat zijn er heel veel. Echt prachtig om te zien. Daarna hadden we nog een mooie weg terug met een mooie zonsondergang. ♡♡♡ ik hou er zo van.
's Avonds heerlijk gegeten bij een straattentje. Het was echt verrukkelijk en dat voor 2 euro!
De volgende dag besloten we rustig aan te doen en lekker bij het zwembad te gaan zitten. Ff een keertje relaxen. Die avond hadden we wel een kookcursus. Dit was echt heel leuk om te doen. Eerst ga je naar de locale markt om wat te leren over het eten hier en daarna gingen we zelf aan de slag. Aan het eind ga je alles proeven wat je zelf gemaakt had. Oke kreeg je het kookboekje mee met de recepten zodat ik jullie thuis ook lekker kan verwennen ;) dat wordt smullen straks schatjes.
De volgende ochtend zouden we alweer vroeg met de bus naar Siem Reap gaan, dus optijd naar bed.
In Siem Reap zijn we 5 dagen gebleven. We zijn naar Ankor Wat geweest. 1 keer met de tuktuk naar de zonsondergang en 1 keer met de mountainbike voor zonsopkomst...jaja toen zaten er al om 5 uur op ons fietsje mensen....sommige van jullie sliepen nog niet eens want bij jullie was het pas 0.00 uur.
Het meest indrukwekkende hier wat toch wel mijn bezoekje aan het ziekenhuis. Je kon daar gewoon het terrein op lopen. En gebouwen in te lopen. Zo lagen er mensen gewoon op de grond, worden mensen binnen gedragen omdat er geen rolstoel is, een operatiekamer zonder glas in het kozijn, zijn de 1 persoonskamers jij ons net zo groot als hier alleen liggen er hier 2 mensen en lig de familie op de grond erbij en hebben ze een ambulance waarbij ik mij afvraag met welke materialen ze eerste hulp moeten bieden.
Ook heb ik bood gegeven voor de kinderziekenhuis. Dit was wel veel beter ontwikkeld en werkte ze erg hygiënisch. Verder mocht ik helaas niets zien ban het ziekenhuis.
Oh jah ik heb hier ook nog paard gereden....toch meer gedaan dan dat ik dacht. Dit was heel gaaf om te doen.
Verder lekker bij het zwembad gelegen wat ze hier dus wel hadden.
En toen was het alweer woensdag 30 oktober en hadden we o ze vlucht naar Laos. De tijd vliegt als je lol hebt.
In het vliegtuig was het net een privejet. Een heel vliegtuig voor 5 mensen.

Ik weet het loop nog steeds achter.....maar heb het zo druk ;)

1. Riet:
    25 oktober 2015
    Wat een mooie verhalen en wat een avontuur, soms spannend en soms bizar. Maar we genieten mee.
    Ga zo door.
    Groetjes Bram en Riet.